Després d’anys de treballar ajudant als meus clients a aprovar exàmens i oposicions he arribat a la conclusió que la immensa majoria dels meus clients presenten problemes en l’actitud i molt poques vegades en les capacitats cognitives.

Amb quasi totes les persones amb les quals he treballat tenen desenvolupades les habilitats cognitives necessàries per a aprovar: memorització, capacitat de relacionar i conceptualitzar, etc.

De manera que l’assumpte, en la major part de la vegades, està en un altre lloc. Estudiants que tenen por a quedar-se en blanc en l’examen, falta de motivació per a estudiar o “posar-se les piles” solament quan s’acosta l’examen són alguns exemples del que anomene actitud.

Repassant textos on expliquen tècniques d’estudi, amb freqüència tenen a veure amb assumptes com memoritzar o aprendre a llegir i incrementar la velocitat i comprensió.

I també donen consells que consisteixen en assumptes com: “Aprendre a animar-se”, “Eliminar distraccions” o “Planificar el temari”. Ara bé, si algú, mentre està estudiant li diuen “Deixa de distraure’t veient la TV o anant a la nevera”, aquest tipus de consells solen servir poc, ja que si està avorrit d’estudiar o té dificultat d’entendre alguna cosa aqueix consell no li servirà.

Si algú es desmotiva i li diuen “Pensa en el que aconseguiràs que serà important per a tu” i no sap com fer-ho o ho fa amb poca intensitat llavors aqueixa “tècnica” no li funcionarà. Ja que el que dóna el consell suposa que la persona aconsellada sabrà fer açò, pensar en el que és important per a motivar-se.

Per açò, encara que per descomptat són importants les “tècniques” d’estudi com recordar o identificar les idees principals, en la meua experiència els meus clients solen tenir els problemes en una altra àrea i sol ser més important superar certes actituds negatives com:

  • Por a l’examen/tribunal.
  • Imaginar-se que farà el ridícul davant de l’examinador/és.
  • Inseguretat de no donar la talla
  • Por a quedar-se en blanc en l’examen.
  • Per molt que estudie, mai s’està suficientment preparat.
  • Veure que no arribarà a temps d’estudiar tot el temari.

Aquests són exemples que no solament són necessàries tècniques d’estudi, si no més aviat de com canviar certes actituds. Per que, fins i tot en el cas que s’haja de desenvolupar una habilitat cognitiva, per exemple exercicis de memorització visual, la motivació per a mantenir-se fent els exercicis és molt important, ja que requereix fer proves diferents i contínues fins que es va desenvolupant la capacitat.

Si un mira en internet com superar l’anomenat “perfeccionisme”, es trobarà amb consells de com millorar l’autoestima: acceptar-se a si mateix i respectar-se o desfer-se de la rigidesa per a gaudir de totes les vivències. Ara ben com es fa “acceptar-se a si mateix”, “respectar-se” o “gaudir de les vivències”? El que no sap fer-ho, no ho farà, li resultarà un consell buit.

Per a aconseguir-ho cal entendre com funcionen els processos mentals, com concentrar-se, guanyar seguretat o motivar-se llargs períodes de temps, que aqueixa és l’aportació de la capacitació desenvolupativa perquè els estudiants puguen aprovar.

Més informació dels nostres serveis individuals de Preparació mental d’exàmens.

Treballe presencialment en València i també per videoconferència i telèfon.

Telefona’m al 695 015 569 y t’orientaré personalment en el teu assumpte.

Coneixes a algú que li puga interessar? Comparteix aquest article!