DBM®

Developmental Behavioural Modelling

Modelatge Conductual Desenvolupatiu

DBM®

Developmental Behavioural Modelling

Modelatge Conductual Desenvolupatiu

 

El DBM®, Developmental Behavioural Modelling® o Modelatge Conductual Desenvolupatiu, és un camp nou que ofereix un conjunt innovador d’habilitats. La unicitat resideix en el fet que DBM® opera a un nivell més profund que l’oferta usual de tècniques i solucions preenvasades.

El DBM® és una metodologia en contínua evolució, no un conjunt de tècniques, ni procediments. Proporciona un conjunt d’habilitats de modelatge conductual que poden aplicar-se en qualsevol situació.

Les habilitats de modelatge del DBM® s’utilitzen per a identificar les necessitats específiques de la situació i per a crear respostes que s’ajusten a les circumstàncies particulars en comptes d’aplicar una solució empaquetada. Açò fa que el DBM® siga una aproximació molt pràctica.

Un propòsit principal en el DBM® és modelar què, com i perquè funcionen els processos de canvi i comunicació humana. Açò permet guanyar molta precisió, efectivitat i profunditat per a funcionar molt millor en el treball i/o en la vida en general.

Utilitat.

El modelatge conductual no tracta de la “Veritat”, tracta de fer models mentals útils per a moure’s en el món. Va d’entendre com funciona el món per a fer-ho funcionar millor.

Experiencial.

A diferència dels enfocaments teòrics, l’aprenentatge del DBM® es realitza experienciant els processos mentals conscients/inconscients pel propi individu, per a posteriorment comprendre com funcionen amb els models DBM® i poder-los aplicar a propòsit.

Estructura.

A diferència dels enfocaments “intuïtius” o simples, els models DBM® faciliten una estructura específica per a entendre descriptivament la complexitat de la conducta humana en diferents nivells.

Models connectats amb el Món.

A partir del que percebem en el món, anem construint els nostres models mentals què dicten com ens movem en el món. Per a comprovar fins a quin punt són encertats/destarotats, necessitem tornar a “la realitat”.

Conducta.

Des del punt de vista del DBM® la conducta, a més de la “observable”, com caminar o parlar, hi ha unes altres no tan “perceptibles”, com fer significats, crear sentiments o desenvolupar planificació.

Biaixos.

Gràcies als models DBM® podem identificar les tendències inconscients dels individus. El que permet enriquir els seus comportaments i la seua percepció del món emplenant «buits» mentals.

Constructivisme.

Seguint aquest enfocament, les idees, els significats, les emocions, les construïm. El DBM® aporta distincions, models estructurats per a entendre operativament com les crea un individu per a poder-les recrear.

Model lingüístic únic.

Proporciona una comprensió descriptiva i estructurada de com funciona el llenguatge, com les paraules connecten inconscientment amb significats, com afecten a la conducta, etc.

 

En la segona meitat del segle XX es va donar molta importància al quocient intel·lectual configurat, entre altres factors, per la competència lingüística, la memòria i la rapidesa en el càlcul. Reconeixent la importància d’aqueixes capacitats cognitives, dècades més tard es va posar en valor les competències operatives i l’actitud.

En la meua formació promoc entre els participants especialment habilitats, com les socials o de comunicació, i actituds constructives, com una forma de desenvolupar-se equilibradament com a éssers humans i professionals.

l

CONEIXEMENT

Conceptes, idees, intel·lecte, judici, comprensió, càlcul matemàtic, argument, raonament, raciocini, memorització, …
i

HABILITATS

Comunicació, creativitat, millora de l’acompliment, productivitat, òptima organització, treball en equip,…
i

ACTITUD

Prendre la iniciativa, superació personal/professional, curiositat,estima de l’aconseguit, anar més enllà del conegut,…

El creador del DBM®

John McWhirter, creador del DBM®, explica que en l’institut i en la universitat, cada any va haver d’aprendre nous models millorats de química i física, i en lloc de prendre-li-ho com un inconvenient de no aprendre “el model definitiu”, s’ho va prendre com una experiència enriquidora com a constructor de models científics.

Després del primer curs universitari de Química, va decidir canviar a Psicologia i es va trobar amb una varietat de models psicològics. El seu interès era desenvolupar models operatius, que a diferència dels teòrics, serveixen per a ajudar a millorar les vides de les persones. Una vegada acabada la carrera de Psicologia va treballar en la seua Glasgow natal en els serveis socials ajudant eficaçment a individus i famílies de barris marginals a portar vides productives i felices. Va desenvolupar innovadores maneres d’intervenir en bandes de carrer, famílies i escoles.

Quan es va assabentar de l’existència de la PNL i es va adonar l’interès que tenia, va organitzar amb altres formadors el primer curs a Europa a Richard Bandler, cocreador de la PNL.

Va treballar amb ell des de 1989 fins a 1993. Richard li va certificar com Master Trainer en PNL en 1990 (va ser el segon nomenat a Europa) en reconeixement de les seues habilitats en teràpia i hipnosis i li va estimular al fet que desenvolupara les seues idees de modelaje.

Des de 1986 ja havia creat els primers models i idees per al DBM® i les va aplicar per a remodelar el programa de Practitioner i de Master Practitioner en PNL perquè fos més precís i efectiu.

En el remodelat de la PNL s’adonà dels enfocaments fructífers i de les idees destarotades i afirmacions exagerades, de manera que va fer una neteja de “males herbes” en la PNL per a desenvolupar els aspectes útils i fer-los més útils i efectius encara.

A través de la integració dels seus progressos en el remodelat de la PNL amb la Teoria de Sistemes, la Cibernètica i el treball de Gregory Bateson, John va estar desenvolupant una metodologia que explica per què ocorre el canvi i la comunicació amb un detall i una comprensió no coneguda fins ara.

“Vaig aprendre més en unes hores amb John McWhirter que en diversos anys amb tots els altres en el camp de la PNL”

Steve Andreas, un dels principals desenvolupadors de la PNL

Des de 1993 ha estès enormement el DBM® convertint-ho en un camp complet amb prop de 1.000 models que abasten un extens camp d’aplicacions: psicoteràpia, lideratge, creativitat, modelar el modelar, modelar la ciència, sistèmica, agudesa sensorial, etc.

Puc afirmar amb tota seguretat, com a llicenciat en Filosofia i després de treballar amb John durant més de 20 anys, que el DBM® constitueix una revolució en el pensament científic i en la ciència de la ment humana. No en sol en el sentit acadèmic, que també, sinó en el sentit pràctic; com donar sentit al món i operar millor en ell.

El DBM® ajuda a comprendre com funciona la realitat per a fer-la funcionar millor.

Una vegada parlant amb ell del Model de Camp, un extens model que tracta entre altres coses de com estan connectades la tecnologia, la metodologia, l’epistemologia i l’ontologia, li deia que quan vaig estudiar filosofia, no vaig trobar gens semblat al que ell ha desenvolupat i em va contestar: “Jo tampoc, per açò ho he creat”

Curs Habilitats Decembre 2018

Emplena el formulari i t’enviaré la informació del curs, així com promocions i descompte. Si ho prefereixes em pots cridar al telèfon 963 343 190 i t’informaré personalment.

Idioma Boletín/Butlletí*

Informació bàsica sobre protecció de dades:
Responsable: Carles Porcel López
Finalitat: Informar regularmente de les nostres activitats.
Legitimació: Consentiment exprés de l’usuari a través de la selecció de la casella check d’enviament del formulari, haver emplenat un formulari en paper o per trucada telefònica. Consentimient de l’interesado.
Drets: Podrà exercitar els drets d’accés, rectificació, supressió, oposició, portabilitat i retirada de consentiment de les seues dades personals en l’adreça de correu electrònic carles@capacitador.es

Send this to a friend