Últimament he estat parlant amb persones interessades en els meus cursos de models DBM® i PNL i en preguntar-los “Què cerques en aquesta formació?” la resposta ha sigut “eines”.

Meditant sobre açò m’he adonat que les persones que cerquen solament ferramentes, solen obtenir menys beneficis de la formació que aquelles persones que atenen a dos assumptes més: a l’operari de l’eina (ella o ell) i als resultats que busquen d’aplicar l’eina al món.

A més vaig a explicitar alguns supòsits que tenen els operaris que fan funcionar bé les eines i els operaris que no les fan funcionar bé i quins factors solen estar implicats.

Home improvements tools isolated En primer lloc la  formació que realitze no solament és oferir ferramentes, a més és ensenyar com usar les eines a l’operari. És ensenyar a desenvolupar l’habilitat usant eines. Hi ha una suposició limitant de certes persones; si tens una eina ja hauries de saber-la utilitzar. És com si algú que mai ha usat unes alicates, li donares unes i pensares que l’hauria d’usar bé. Per què hauria d’usar-les habilidosament si mai ha tingut unes en les mans?

A més l’operari té biaixos, tendències en la seua forma d’actuar, de pensar, d’avaluar. Com afecten aqueixes tendències a l’ús eficient i apropiat de les eines? Anem a veure algunes.

Hi ha operaris que tendeixen a enfocar-se en les eines, però no si són apropiades o no per a l’ús que es plantegen. Si agafe una broca de perforar fusta i talle ferro -el món- probablement abans de fer el forat es trencarà. Així que també hem de tenir en compte com usem l’eina (la perforadora) i els seus accessoris (broques) en el món. Si tinc una serra circular, dissenyada per a fer talls molt rectes, no solament es tracta de saber-la usar, es tracta de saber amb quins materials és apropiada usar-la, com usar-la per a fer-ho amb seguretat, etc.

Les persones que solen beneficiar-se de les eines de DBM®, solen partir d’un punt de vista; el que estic aprenent és nou per a mi, no ho sé fer però tinc curiositat i m’alegre a mida que vaig aprenent a usar l’eina. Que és és el que solem fer quan aprenem a anar amb bicicleta, prestem menys atenció al fet que hem caigut i més a com mantenir-nos en equilibri i el poder fer coses junts amb els amics. Açò contrasta amb una idea bastant estesa: “Hauria de saber utilitzar l’eina la primera vegada que la utilitze”.

El participant en la nostra formació pot tenir unes idees prèvies sobre el que és el desenvolupament personal/professional i la comunicació que poden interferir que es posen a practicar noves formes que li resulten desconegudes. Si algú té una tendència a usar solament el que li resulta familiar, naturalment quan hi haja alguna cosa nova (i per descomptat que la trobarà en la formació), se sentirà incòmode, de manera que el que haurà d’aprendre és a sentir-se incòmode quan fa coses que li resulten noves per a poder avançar.

L’altra àrea per a atendre són als resultats de l’ús de les eines. Si una persona parteix de zero en l’ús de l’eina, és molt útil que pare esment als resultats amb enfocaments diferents a l’habitual. Per exemple, si aplica un procediment de canvi personal, com mesura aqueix canvi? De nou depèn dels biaixos i tendències de la persona. Si una persona té la tendència d’avaluar en termes de Tot/Res, Blanc/Negre, Sempre/Mai, el més probable és que els primers passos del canvis que estiga duent a terme els menyspree, fent com si no existiren, la qual cosa li pot portar a desmotivar-se.

D’altra banda he observat que les persones que els agraden les coses noves tenen la tendència a provar-les i a comprovar els seus resultats i estan obertes a explorar àrees que no li resulten familiars la qual cosa facilita aconseguir més resultats efectius.

Tot açò respon a la pregunta: Si aquestes eines de DBM® són tan eficaces i profundes per que no les aprèn més gent? Com hem vist, per que no solament es tracta de les eines, es tracta de l’operari, de la seua actitud, de les seues tendències inconscients i de l’hàbil que s’és aplicant-ho en el món. Però si tenim tendències que ens limiten també les podem canviar, afortunadament.

En resum, en la nostra formació, no solament “donem” eines. A més ensenyem a usar-les, a explorar diferents usos, etc. pel que la implicació de l’operari (el participant de la formació) és fonamental perquè arribe a ser hàbil amb l’eina i vaja aprenent a aconseguir els resultats que es proposa en la vida i/o en la professió.

Carles Porcel, director de www.Capacitador.es

 

Send this to a friend